SANATÇI GÖREN KİŞİDİR (Nazan İpşiroğlu, Esintiler)

 


Sanatçı gören kişidir.

 

Sanatta DevrimNazan İpşiroğlu

İnsan kendini tanıdıkça, varlığındaki olanakları bir bir ortaya çıkarmaya başlıyor.

 

Oluşum Süreci İçinde Sanatın TarihiNazan İpşiroğlu

Büyük olan her şey fırtına içindedir.

 

Düşünmeye ÇağrıNazan İpşiroğlu

 

Taklit vardı yaratıcılık yoktu

Osmanlı döneminde sanatçılar doğayı arıyor, doğayı tuvale yansıtmak istiyorlardı ve bunu akademik resmin hazır kurallarını uygulayarak yapıyorlardı. Bu sanatçılar taklitçiliği aşamamışlardı. Sanata yaratıcılık yolu, ancak Cumhuriyet döneminde, özgür düşünmeyle açılıyor.

 

Düşünmeye ÇağrıNazan İpşiroğlu

 

Özgür düşünce Osmanlı dünyasına yabancı kalıyor. Yapıcılık ve yaratıcılık yolunun ancak bağımsız düşünceyle açılabileceği, laik Türkiye Cumhuriyeti döneminde anlaşılıyor. Bu yüzden bilime ve sanata, Batı’da Yeniçağda açılmış olan gelişme olanakları, bizde ancak Cumhuriyet döneminde açılır.

 

Düşünmeye ÇağrıNazan İpşiroğlu

Endüstri çağının acımasız gerçekçiliği soyut-kavramcılığa yer vermiyor. Yaşayabilmek için gerçeğe giden yolu aramak ve bulmak zorundayız.

 

Düşünmeye ÇağrıNazan İpşiroğlu

Schopenhauer Almanya'daki ilk hayvanları koruma derneğinin (1830) kurucularından. Hayvan haklarının amansız bir savunucusu. Yaşamı süresince her zaman bir köpeği olmuş. Köpek ölünce hemen yeni bir köpek alır ve aynı adı koyarmış: Atman ( Sanskritçe soluk, nefes). Schopenhauer'in köpeğe insandan çok değer verdiği, köpeğine kızınca ona "insan" diye çıkıştığı söylenir.

 Sanatçı Gözüyle KöpekNazan İpşiroğlu

Sayfa 63 - Yapı Kredi Yayınları


 

Gizin Gücü/Georges Braque

Bence hiçbir nesne gerçekliğin belli bir biçiminin tutsağı değildir. Taş, bir duvar ya da bir yontunun parçası, öldürücü bir silah, kumsalda bir çakıl ya da başka bir şey olabilir, tıpkı elimdeki eğenin bir dönüşüme uğrayıp kullanım işlevine göre ayakkabı çekeceği ya da kaşık olabileceği gibi. Bu olgunun anlamını ilk defa Birinci Dünya Savaşı'nda bir asker çöp kovasının üzerinde birkaç delik açarak mangal haline getirdiğinde kavradım. Bu gündelik olayın benim için şiirsel bir anlamı vardı. Her şeyi farklı bir gözle görmeye başladım.

 

Resimde Müziğin EtkisiNazan İpşiroğlu

Somut Sanat/Wassily Kandinsky

Kusura bakmayın ama gerçek müzik ve resim canınızı yakandır.

 

Resimde Müziğin EtkisiNazan İpşiroğlu

 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

13.7.1923 BUGÜN ANNEMİN DOĞUM GÜNÜ

YAŞADIM DİYEBİLMEK İÇİN (Zehra İpşiroğlu)

KAYAKÖY ŞİİRİ (Gülsüm Cengiz, Esintiler)